Θα απαγορευθούν τα διπλά μυστήρια γάμου – βάπτισης;

Όσα χρόνια ασχολούμαστε στον κλάδο του γάμου, έχουμε διαβάσει αποφάσεις και εγκυκλίους της Εκκλησίας και των Μητροπόλεων, ξεχωριστά, που προσπαθούν να θέσουν νέους κανόνες ή να επαναφέρουν κανόνες που έχουν ξεχαστεί με την πάροδο των ετών και λόγω των αλλαγών στον τρόπο ζωής μας. Όλοι ξέρουμε ότι στις ενορίες κάποιων Μητροπόλεων απαγορεύεται το ρύζι και υπάρχουν αυστηροί κανόνες για τον στολισμό εντός και εκτός του Ναού, για την εμφάνιση της νύφης και των άλλων γυναικών κλπ. Αντίστοιχα, υπάρχουν αυστηροί κανόνες για την βάπτιση, το χρώμα των βαπτιστικών ρούχων κλπ. Όλοι μάθαμε ότι για 1-2 σεζόν απαγορεύτηκαν τα μυστήρια στα εκκλησάκια των κτημάτων, αν και ουσιαστικά βρισκόταν πάντα μια εναλλακτική λύση, μέχρι που τελικά επιτρέπονται και πάλι υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το ίδιο ισχύει και με την απαγόρευση της τέλεσης μυστηρίων έξω από την εκκλησία, που σε αρκετές περιπτώσεις παρακάμπτεται, αλλά και με την απαγόρευση κερασμάτων τύπου buffet στο προαύλιο μετά τον γάμο ή τη βάπτιση.

Γάμος και βάπτιση μαζί σε διπλό μυστήριο
image © Rebecca Wedding Photography via theweddingcommunityblog.com

Η πιο πρόσφατη απόφαση, που δεν έχει επίσημο χαρακτήρα ακόμη, αφορά στην απαγόρευση τέλεσης διπλών μυστηρίων, δηλαδή γάμου και αμέσως μετά βάπτισης. Η αρχή έγινε από την Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού, που ήδη εφαρμόζει αυτό το μέτρο και σειρά είχε η Μητρόπολη Φθιώτιδος, η οποία ανακοίνωσε ότι θα βγάλει και επίσημα εγκύκλιο που θα απαγορεύει την τέλεση διπλών μυστηρίων από 1/1/2013, χωρίς να υπάρχει χρονική απόσταση μεταξύ τους.

Δείτε και το σχετικό video από το Star Κεντρικής Ελλάδος

Αν και συνήθως οι αποφάσεις που λαμβάνονται από την Εκκλησία έχουν σαφή προσανατολισμό στην διατήρηση των κανόνων της θρησκείας και στον περιορισμό των “πρωτοβουλιών” που αλλοιώνουν το πραγματικό νόημα και την ουσία των μυστηρίων, ο καθένας θα μπορούσε να απαντήσει ότι και το μυστήριο που κρατά 20 λεπτά, γιατί αμέσως μετά ακολουθεί άλλος γάμος, δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι δεν χάνεται η ουσία του, ή ότι οι πάγκοι που στήνονται για το πανηγύρι έξω από τους Ναούς, δεν είναι λιγότερο “βλαβεροί” από ένα buffet με χυμούς και γλυκίσματα για τους καλεσμένους ενός γάμου ή μιας βάπτισης. Φυσικά και πρέπει να υπάρχουν κανόνες που να διαφυλάσσουν το νόημα των μυστηρίων, αλλά και η Εκκλησία θα πρέπει να κατανοήσει τις συνθήκες του σήμερα και τις ανάγκες των νέων ζευγαριών.

Η τέλεση διπλών μυστηρίων εξαπλώθηκε από ανάγκη και λόγω των οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών και όχι από τη μόδα που ξεκίνησαν κάποιοι celebrities, όπως άκουσα να αναφέρεται από ιερείς. Οι γάμοι γίνονται και άλλες μέρες της εβδομάδας, γιατί είναι οικονομικότερη λύση από έναν γάμο που θα γίνει Σάββατο ή Κυριακή. Τα κεράσματα τύπου buffet στο προαύλιο της εκκλησίας, αυξάνονται και πάλι λόγω ανάγκης και σε μια προσπάθεια μείωσης των εξόδων που απαιτούνται για τον γάμο ή τη βάπτιση.

Κανονικά, θα έπρεπε να χαίρονται οι ιερείς, που τα νέα ζευγάρια δεν σταματούν στον πολιτικό γάμο και επιθυμούν να τελέσουν και τον θρησκευτικό γάμο. Η βάπτιση του παιδιού τους, το οποίο δεν είναι παιδί εκτός γάμου, όπως πολύ συχνά αναφέρουν οι ιερείς (αν και το να ήταν δεν θα είχε καμιά διαφορά κατά τη γνώμη μου), είναι μια καλή ευκαιρία να τελέσουν την ίδια μέρα και τον θρησκευτικό γάμο τους και να γλεντήσουν μαζί τις δυο χαρές της οικογένειας, μειώνοντας και τα έξοδα που πρέπει να γίνουν!

Θα έπρεπε να χαίρονται που οι άνθρωποι επιθυμούν ακόμη να βαπτίσουν τα παιδιά τους, αντί να τους δώσουν απλά όνομα στο ληξιαρχείο. Ξέρετε, μπορεί σήμερα κάποια ζευγάρια να βαφτίζουν τα παιδιά τους, γιατί η κοινωνία με τον τρόπο της το επιβάλλει ακόμη έμμεσα ή άμεσα και οι γονείς τους (οι παππούδες των μωρών) ασκούν σε ένα βαθμό πίεση για κάτι τέτοιο. Στις επόμενες γενιές, δεν είμαι σίγουρη ότι θα συμβαίνει αυτό. Και η Εκκλησία δεν μπορεί να κερδίσει τις νέες γενιές με απαγορεύσεις και διαταγές. Δεν μπορούν σήμερα οι άνθρωποι να ασπαστούν το “Πίστευε και μη ερεύνα”. Είναι εκτός εποχής, εκτός πραγματικότητας. Γι’ αυτό και η Εκκλησία πρέπει να αντιληφθεί τα σύγχρονα δεδομένα και να προσαρμοστεί σε αυτά, τηρώντας ταυτόχρονα και τις απαραίτητες ισορροπίες. Θέλει όμως τρόπο. Τρόπο που δεν θα προκαλέσει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αντίδραση σε κάθε μορφή επιβολής κανόνων.

Οι άνθρωποι σε λίγο θα παντρεύονται μόνο με πολιτικό γάμο και δεν θα κάνουν στη συνέχεια δεύτερο γάμο θρησκευτικό ή θα κάνουν σύμφωνο συμβίωσης για να είναι καλυμμένοι ως προς τα δικαιώματά τους και τότε θα είναι πολύ αργά για την Εκκλησία να κερδίσει το χαμένο έδαφος, που θα έχει αφήσει η ίδια να δημιουργηθεί.

Ας πάψει να κατηγορεί τα ζευγάρια ότι ξοδεύουν χρήματα για στολισμούς, μπομπονιέρες, δεξιώσεις κλπ και ότι τσιγκουνεύονται τα χρήματα που θα δώσουν στην εκκλησία. Όλα γίνονται όσο πιο οικονομικά είναι δυνατόν να γίνουν και οι εκκλησίες ποτέ δεν έχουν μείνει χωρίς “αμοιβή” από τα ζευγάρια, τους γονείς και τους κουμπάρους. Πάντα οι άνθρωποι γλεντούσαν μετά τον γάμο και τη βάπτιση. Μόνο που κάποτε υπήρχαν πλατείες και όλοι οι γείτονες και οι φίλοι δούλευαν για να γίνει το γλέντι. Σήμερα δεν νομίζω ότι αυτό είναι εφικτό, αλλά οι άνθρωποι εξακολουθούν να θέλουν να γλεντήσουν! Είναι κακό αυτό;

Η κοινωνία δοκιμάζεται, τα νέα ζευγάρια είναι “ήρωες” που αποφασίζουν σήμερα, παρά τις οικονομικές και κοινωνικές – πολιτικές συνθήκες να δημιουργήσουν οικογένεια και η Εκκλησία οφείλει να σταθεί δίπλα τους και να τους βοηθήσει. Τα συσσίτια για τους άπορους είναι χρήσιμα, αλλά και η κατανόηση των αναγκών του μέσου πολίτη είναι εξίσου σημαντική. Επιθυμεί να παντρευτεί στην εκκλησία, επιθυμεί να βαπτίσει το παιδί του, αλλά ταυτόχρονα επιθυμεί να μειώσει τα έξοδα και να ευχαριστήσει τους καλεσμένους του. Δεν χρειάζεται άλλα εμπόδια σε ότι προσπαθεί να κάνει. Συναντά παντού γύρω του ένα αφιλόξενο περιβάλλον, στη δουλειά, στην πολιτική, στο  δημόσιο βίο. Πιέζεται από παντού. Θέλει απλά να χαρεί τον γάμο του, να χαρεί τη βάπτιση του παιδιού του και να είναι όλα όμορφα.

image © Rebecca Wedding Photography via theweddingcommunityblog.com

Τώρα που το διαβάσατε ελάτε να το συζητήσουμε

σχόλια