Φταίει η οικονομική κρίση ή μήπως η κρίση επαγγελματισμού;

Σκέφτομαι καιρό να γράψω γι’ αυτό το θέμα, το οποίο απευθύνεται κυρίως στους επαγγελματίες του κλάδου του γάμου, αλλά ήθελα πρώτα να συγκεντρώσω αρκετά περιστατικά στο καλάθι των εμπειριών μου και μετά να μπορώ να γράψω με συγκεκριμένα παραδείγματα στο μυαλό μου, που θα μπορούσαν να απαντήσουν στο παραπάνω ερώτημα.

Τείνω στο να πιστέψω ότι η οικονομική κρίση που μας βρήκε, δεν είναι η αιτία που κάποιες επιχειρήσεις δεν πάνε καλά. Η οικονομική κρίση είναι τελικά η εύκολη πρόφαση που χρησιμοποιούν αρκετοί για να δικαιολογήσουν την κρίση επαγγελματισμού, που αν και προϋπήρχε, τώρα ήρθε στην επιφάνεια λόγω του ότι οι καταναλωτές απέκτησαν καταναλωτική συνείδηση, ερευνούν, ρωτούν, υπολογίζουν τα λεφτά τους και προσέχουν στις συμφωνίες τους.

Η κρίση επαγγελματισμού πρέπει να φταίει τελικά! Αλλιώς, δεν μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι κάποιοι έχουν ανοδική πορεία στη δουλειά τους, παρόλο που οι πάντες γύρω μας αναφέρονται στην οικονομική κρίση και ότι κάποιοι άλλοι πάνε από το κακό στο χειρότερο. Για τους πρώτους δεν υπάρχει οικονομική κρίση και υπάρχει μόνο επιλεκτικά για τους δεύτερους;

Και για να το ξεκαθαρίσω, αναφέρομαι αποκλειστικά στις επιχειρήσεις από τον κλάδο του γάμου, που αν μη τι άλλο συγκαταλέγεται και στους τυχερούς κλάδους, αφού λαβώνεται πολύ λιγότερο από άλλους. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις δεν μπορώ να εκφέρω άποψη. Δεν ξέρω πώς λειτουργούν τα καταστήματα ρούχων, ούτε οι καφετέριες! Μιλάω για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους κλάδους του γάμου, της βάφτισης, των εκδηλώσεων.

Γάμος οικονομική κρίση επαγγελματίες και επαγγελματισμός
Υπάρχει κρίση, αλλά είναι μόνο οικονομική; - photo from worldtunnelling.com

Όταν βλέπεις εδώ και 2 χρόνια σχεδόν ότι τα ζευγάρια καλούν στη δεξίωσή τους λιγότερα άτομα, πότε περιμένεις να καταργήσεις τα 350 άτομα minimum για να δώσεις τον χώρο σου Σάββατο; Όταν θα σου μείνουν ανοιχτές ημερομηνίες τα ζουμερά Σαββατοκύριακα της καλής σεζόν; Δεν σου φταίει η κρίση που είναι άδειο το κτήμα στις 25 Ιουνίου. Εσύ έδιωξες 3 γάμους των 250 ατόμων που έκαναν ραντεβού μαζί σου γι’ αυτή την ημερομηνία! Εσύ δεν προσαρμόστηκες νωρίς και δεν έδωσες σημασία όταν έπρεπε να επαναπροσδιορίσεις τον τρόπο που δουλεύεις και διαπραγματεύεσαι!

Μη μπερδεύεσαι… οι άνθρωποι συνεχίζουν να παντρεύονται. Μπορεί να καλούν λιγότερο κόσμο, αλλά παντρεύονται. Μπορεί να αγοράζουν λιγότερες μπομπονιέρες, προσκλητήρια κλπ αλλά παντρεύονται. Μπορεί να κάνουν γάμο και βάφτιση μαζί, αλλά τις κάνουν. Προσάρμοσε τις υπηρεσίες, τα προϊόντα και τις τιμές σου στις νέες ανάγκες των πελατών σου. Πότε περιμένεις να φέρεις πιο απλά νυφικά που ταιριάζουν σε ένα πολιτικό γάμο ή σε μια γαμοβάφτιση, όπως συνηθίζουμε να λέμε όλοι πια αυτό το διπλό μυστήριο;

Όταν ζητάς από τα ζευγάρια προκαταβολή για το catering το 50% της συμφωνίας σας, να σου το καταβάλλουν 6 μήνες πριν τον γάμο, γιατί καίγεσαι για μετρητά, είσαι απλά ανόητος αν περιμένεις πως ο πελάτης αυτός θα σου τα δώσει για να μη σε χάσει! Χάθηκαν τα καλά catering νομίζεις; Οι πελάτες είναι οι χρηματοδότες σε μια επιχείρηση, αλλά όταν η επιχείρηση τους παρέχει την υπηρεσία ή το προϊόν. Αν εσύ βλέπεις τον πελάτη λες και είναι η τράπεζα που μπορεί να σου χορηγήσει δάνειο – κεφάλαιο κίνησης 6 μηνών, επειδή η τράπεζά σου δεν σου δίνει ούτε μπλοκ επιταγών, μην περιμένεις ότι ο πελάτης θα σου κάνει τη χάρη! Τον έχασες και φταίει το κεφάλι σου και η έλλειψη επαγγελματισμού σου κι όχι η οικονομική κρίση! Μην ξεχνάς ότι εσένα επέλεξε αρχικά κι εσύ είσαι αυτός που τον έδιωξες και τον έστειλες στο άλλο catering!

Όταν παρουσιάζεσαι ως κάτι άλλο από αυτό που είσαι πραγματικά ως άνθρωπος και ως επιχείρηση, νομίζεις ότι θα μπορείς για πολύ καιρό να κοροϊδεύεις τον κόσμο; Λες ο πελάτης σου να μην καταλαβαίνει νωρίς με ποιον έχει να κάνει; Δεν φταίει η οικονομική κρίση που δεν έχεις δουλειά και πελάτες. Φταίει ότι σου λείπει η επαγγελματική ειλικρίνεια. Πάντα σου έλειπε η ειλικρίνεια, απλά τώρα δεν μπορούν να επιβιώσουν με την ίδια ευκολία οι δήθεν. Τώρα οι καταναλωτές ερευνούν λεπτομερώς, ενώνονται και επικοινωνούν μεταξύ τους. Για πόσο νόμιζες ότι θα μένεις καμουφλαρισμένος χωρίς να σε πάρουν είδηση;

Όταν η τιμή για το ίδιο νυφικό διαφέρει κατά πολύ από νύφη σε νύφη που έρχεται στο κατάστημά σου σχεδόν την ίδια εποχή, γιατί σε πειράζει όταν αυτό αρχίσει να διαδίδεται από στόμα σε στόμα; Αφού δεν έχεις σταθερή εμπορική πολιτική κι εσύ ο ίδιος καταστρατηγείς τις τιμές σου και πουλάς όσο να ‘ναι όπου να ‘ναι, μετά σε ενοχλεί που έρχονται νύφες και κάνουν «παζάρια» για να τους ρίξεις και σε εκείνες την τιμή; Εσύ τους έμαθες έτσι! Δεν ξύπνησαν ένα πρωί με αυτή την ιδέα. Έμαθαν ότι στον τάδε από 4.000 ευρώ που έχει το τάδε νυφικό εγώ μπορώ το πάρω 2.000 ευρώ γιατί τόσο το πήρε τελικά και η τάδε, αλλά και η τάδε! Μην παραπονιέσαι για την οικονομική κρίση ή για το ότι οι νύφες επικοινωνούν μεταξύ τους και αυτά τα δύο ρίχνουν τον τζίρο σου. Εσύ μέχρι τώρα κόβεις φάτσες και δίνεις τιμές. Εσύ πανικοβλήθηκες και κοιτάς να πουλήσεις με κάθε τρόπο και όσο σου κάτσει. Μη σου φταίνε τα κανάλια επικοινωνίας που έχουν οι καταναλωτές και οι νύφες μέσω των social media. Μη σου φταίει η οικονομική κρίση. Το κακό δεν είναι ότι αυτό μαθεύτηκε από νύφη σε νύφη. Το κακό είναι ότι υπήρχε κάτι για να μαθευτεί. Το κακό είναι ότι εσύ έχεις αυτή την απαράδεκτη τακτική! Η τακτική σου φταίει και μην ψάχνεις αλλού τις αιτίες παίζοντάς το κινέζος για τις ευθύνες σου!

Όταν σε καιρούς δύσκολους από οικονομικής πλευράς, που ταυτόχρονα είναι καιροί που το ροκ εν ρολ χορεύεται online, εσύ επιμένεις να αρνείσαι να προχωρήσεις και μένεις μοναχός παρέα με το τηλέφωνο και το fax, δεν σου φταίει η κρίση για το ότι δεν έχεις δουλειά. Πάψε να παραπονιέσαι συνεχώς και αδίκως. Ο κόσμος, οι πελάτες, οι νύφες είναι στο Internet και σου στέλνουν e-mail. Θυμάσαι που έχεις ένα e-mail ; Να σε ενημερώσω ότι από τότε που έχεις να το ανοίξεις, έχασες πολλά requests αφού δεν τα απάντησες ποτέ εσύ! Απάντησε όμως κάποιος άλλος, που του έστειλαν e-mail ταυτόχρονα με εσένα. Εκείνος δεν χάνει τις ευκαιρίες κι έχει δουλειά. Δεν τον πιάνει κρίση! Απάντησε κάποιος επαγγελματίας που έχει e-mail και το παρακολουθεί διαρκώς, κάποιος επαγγελματίας που ασχολείται με το site του και το ενημερώνει, κάποιος επαγγελματίας που συμμετέχει στα social media! Τι σου λέω τώρα; Σου γράφω για πράγματα του διαβόλου… ντροπή μου! Εκεί μπαίνουν για να ανταλλάξουν τραγούδια, να κουτσομπολέψουν, να παίξουν χαζοπαιχνίδια και να βρούνε γκόμενο! Πόσο βαθιά νυχτωμένος παραμένεις! Σου φταίει κι εσένα η οικονομική κρίση; Πρέπει κι εσύ να έχεις ένα άλλοθι!

Και που είσαι… χάνεις που χάνεις τα e-mail σου. Τουλάχιστον όταν λείπεις από το μαγαζί, υπάρχει μια υπηρεσία για να μη χάνεις και τα τηλεφωνήματα. Λέγεται προώθηση και σου επιτρέπει να προωθήσεις τις κλήσεις στο κινητό σου.  Υπάρχει χρόνια που προσφέρεται αυτή η υπηρεσία. Αν εγώ σε ψάχνω τόσο καιρό και δεν έχεις απαντήσει σε καμιά κλήση μου, όταν κάποια στιγμή καταφέρνουμε να μιλήσουμε τι μου παραπονιέσαι ότι δεν έχεις δουλειά και δεν χτυπά ούτε το τηλέφωνο; Αφού εγώ σε ψάχνω τόσο καιρό και δεν μπορώ να σε βρω, πως να σε βρουν οι πελάτες σου; Φαντάσου ότι νόμιζα πως το είχες το κλείσει το μαγαζί! Οι πελάτες σου τι λες να σκέφτηκαν;

Και επίσης σήμερα θυμήσου επιτέλους να βάλεις και χαρτί στο fax. Τόσες φορές στο είπα! Σε λίγο θα του κάνεις και γενέθλια για να σβήσει το κεράκι του πρώτου χρόνου χωρίς χαρτί! Μπορείς βέβαια να βάλεις και fax server και τα fax να φτάνουν στο e-mail σου. Έτσι θα γλυτώσουν και μερικά δεντράκια στον πλανήτη! Τι σου λέω όμως…

Όταν σου λείπουν τα χρήματα και δεν μπορείς να ανταπεξέλθεις στις υποχρεώσεις σου και αρχίζεις το κρυφτούλι με τους συνεργάτες σου και δεν βγαίνεις στα τηλέφωνα, ή όταν βγαίνεις και υπόσχεσαι πράγματα που ξέρεις ότι δεν θα τηρήσεις, μην παραπονιέσαι αν το όνομά σου συζητιέται με τον χειρότερο τρόπο στην αγορά! Δεν υπάρχει κρίση μόνο για εσένα. Όλοι την βιώνουν και θα μπορούσαν να σε καταλάβουν αν είχες μπέσα, αν ήσουν ειλικρινής απέναντί τους, αν προσπαθούσες να μειώνεις τα ανοιχτά σου υπόλοιπα για να μπορεί να συνεχίζει τη λειτουργία της η επιχείρησή σου. Εσύ όμως και τους φέσωσες και τους κοροϊδεύεις και κρύβεσαι και το παίζεις τρελίτσα. Τι περίμενες να συμβεί με το όνομά σου στην αγορά; Περίμενες να μιλούν για εσένα και να στάζει μέλι το στόμα τους, όταν και τους χρωστάς και τους κοροϊδεύεις; Περίμενες το όνομά σου και μόνο να παραμένει εγγύηση; Και τι έγινε που εσύ είσαι ο τάδε; Δεν σημαίνει τίποτε πια! Πάνε αυτά. Χαμένα μεγαλεία! Όταν δεν θα σου ξαναφέρει κρέας ο κρεοπώλης σου, όταν δεν θα σου ξαναφέρει καθαρά τραπεζομάντιλα το καθαριστήριό σου, όταν οι σερβιτόροι σου δεν θα ξαναέρθουν σε δεξίωση κι εσύ θα μαζέψεις όποιον έχει μείνει στην πιάτσα ελεύθερος, όταν το κτήμα δεν θα σου ξαναδώσει τον χώρο για δεξίωση, όταν το περιοδικό δεν θα σε ξαναδιαφημίσει, όταν τα ζευγάρια δεν θα μείνουν ευχαριστημένα από τις υπηρεσίες σου, δεν θα φταίει η οικονομική κρίση, αλλά η τρέλα που πουλάς! Και γι’ αυτό να είσαι σίγουρος. Μην έχεις αμφιβολίες και μην ψάχνεις δικαιολογίες.

Και που είστε … μην ενημερώνεστε για οτιδήποτε έχει σχέση με την δουλειά σας. Τα ξέρετε εσείς αυτά! Μείνετε σ’ αυτά που ξέρετε. Έτσι κι αλλιώς ο κόσμος είναι στάσιμος… έτσι δεν είναι ; Τι άλλο έχετε να μάθετε; Άλλωστε είστε τόσα χρόνια σε αυτή τη δουλειά. Συνήθως δεν ξέρω πόσα ακριβώς, αλλά μόλις ζορίζεστε σε μια συζήτηση, είναι το πρώτο πράγμα που αναφέρετε «ξέρεις ποιος είμαι εγώ; 20 χρόνια κάνω αυτή τη δουλειά». Έτσι απαντάτε! Δεν βλέπω όμως τα 20 αυτά χρόνια να σας σώζουν από την κρίση! Ούτε οι πονηράδες πρόκειται να σας σώσουν. Κόψτε τις καλύτερα γιατί δεν βγάζουν σε καλό.

Ακούστε κάτι. Τα γράφω χύμα και τσουβαλάτα μπας και συνέλθετε όσοι τουλάχιστον  έχετε ακόμη την ευκαιρία για να σωθείτε. Όσοι παρεξηγηθείτε περαστικά σας. Θα προτιμούσα να προβληματιστείτε, αλλά δεν μπορώ να κάνω και κάτι περισσότερο με το μυαλό σας και τον τρόπο που σκέφτεστε. Πίσω από την ομορφιά των κεριών, των υφασμάτων, των λουλουδιών, των μπουφέδων …. και όλων αυτών που επιμελείστε, δυστυχώς κρύβεται αρκετή ασχήμια σε συμπεριφορές και ώρες – ώρες δεν την αντέχω, ανακατεύομαι πραγματικά.

Κοιτάξτε να βάλετε μια σειρά και μια τάξη στις επιχειρήσεις σας, βελτιώστε τις υπηρεσίες σας και τους τρόπους που αντιμετωπίζετε τους πελάτες και τους συνεργάτες σας και κυρίως σταματήστε να τα ρίχνετε όλα στην οικονομική κρίση. Πάψτε να αρνείστε να δείτε την αλήθεια και μη κλείνετε τα μάτια ή σφυρίζετε αδιάφορα στην κρίση επαγγελματισμού σας. Παραδεχτείτε τη! Είναι ένα πρώτο μεγάλο βήμα για να αρχίσετε να βελτιώνεστε και θα δείτε ότι η δουλειά σας θα αρχίσει να πηγαίνει καλύτερα και θα σας το ανταποδώσει. Υπάρχουν πολλοί που δουλεύουν και δουλεύουν και καλά! Οι ατζέντες τους είναι γεμάτες με ραντεβού και τα Σαββατοκύριακά τους κλεισμένα με γάμους και βαφτίσεις. Ευτυχώς μιλάω και με πολλούς που εξακολουθούν να δουλεύουν, γιατί αλλιώς θα τρελαινόμουν με τόση τρέλα που πουλάτε ορισμένοι! Οι «καλοί» δεν χάνονται! Τους «κακούς» να λυπάστε.

Βιβή Κωτούλα

Διευθύντρια του teleiosgamos.gr

Τώρα που το διαβάσατε ελάτε να το συζητήσουμε

σχόλια

Leave a Reply